VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Spaarders verliezen 3,5 miljard aan koopkracht

Geplaatst op: 11-11-2017, 12:21:30

De waarde van het spaargeld van Nederlanders smelt weg. De spaarrente is zo extreem laag, dat die bij lange na niet de stijging van de prijzen compenseert. Spaarders verliezen daardoor dit jaar bij elkaar bijna 3,5 miljard euro aan koopkracht.

Dat blijkt uit berekeningen van De Telegraaf. Uit cijfers van De Nederlandsche Bank blijkt dat Nederlanders dit jaar bij elkaar 415 miljard euro aan spaargeld opzij hebben gezet. De spaarrente was gemiddeld 0,57 procent, terwijl de prijsstijging op 1,4 procent uitkomt. Daardoor hollen spaarders voor miljarden in koopkracht achteruit.
Het meeste spaargeld staat op vrij opneembare rekeningen. Bij de drie grootbanken ING, Rabobank en ABN Amro is de rente op dergelijke spaarrekeningen inmiddels al gedaald tot 0,05 procent.

Risico’s

De koopkracht zal voor die spaarders de komende tijd nog verder verslechteren. De spaarrente blijft waarschijnlijk voorlopig laag, omdat de Europese Centrale Bank geen enkele aanstalten maakt om de officiële rente te verhogen. Critici vrezen dat consumenten, beleggers en investeerders steeds meer risico’s nemen om toch nog een beetje rendement te krijgen.

Voorlopig spaart Nederland nog altijd tegen de klippen op. Ondanks de uitzonderlijk lage rente groeide het spaarsaldo het afgelopen jaar weer met 10 miljard euro. „Dat is niet zo gek, want niet alle spaarders hebben zin in beleggen op de beurs”, zegt Henriëtte Prast, hoogleraar Economie en gespecialiseerd in financiële planning. „Mensen zijn zo verstandig dat ze liever een buffer hebben, zelfs als die minder waard wordt, dan te consumeren. Alles consumeren is rampzalig als je met tegenvallers wordt geconfronteerd.”

Tientallen banken en beleggingsinstellingen proberen spaarders via tv-reclames en radiospotjes te verleiden om te gaan beleggen. Toezichthouder AFM houdt die reclames nauwlettend in de gaten. „Beleggen brengt risico’s met zich mee en daar moet in reclames op gewezen worden”, aldus een woordvoerder. „Wij vinden het niet goed als dit soort ondernemingen het voor doen komen alsof beleggen hetzelfde is als sparen.”

Glimmende sportwagen

Onder meer de reclame van ABN Amro valt op. In de commercial prijst acteur Mark Rietman beleggen aan. „Van de spaarrente moet je het niet hebben op het moment.” In de reclame wordt gemeld dat beleggen risico’s met zich meebrengt, waarop Rietman zegt: „Maar een beetje risico, ik hou er wel van.” En prompt rijdt hij weg in een glimmende sportwagen.

„ABN Amro doet dat op een listige manier door mensen lekker te maken met een James Bond-achtige Volvo”, zegt hoogleraar Dirk Brounen, die het boek Nooit meer slapend arm schreef. „Dat geeft een verkeerd beeld.”

Prast waarschuwt ervoor niet in spotjes zoals die van ABN Amro te trappen. „Vreselijk”, noemt ze de reclame. „In mijn ogen moet je geen risico nemen met geld dat je nodig hebt. Met geld dat je niet nodig hebt, hangt het van je voorkeur af.”

Rendement

Toch vindt Brounen dat Nederlanders veel beter moeten nadenken over hun financiële toekomst. „De realiteit van sparen is nu dat je te weinig rendement maakt om iets op te bouwen.” Hij wijst erop dat de overheid steeds meer aan mensen zelf overlaat. „Als je wilt sparen voor je pensioen, voor zorg voor later, voor de studie van je kinderen, dan moet je rendement maken op het geld dat je apart zet.”

Als je rekening houdt met de inflatie en met de vermogensbelasting die je kwijt bent, zou je moeten mikken op minstens 3 procent rendement, aldus Brounen. „Als je een spaardoel hebt dat verder weg ligt dan drie jaar is veilig beleggen veel rendabeler dan sparen.”

Volgens hem zit de financiële planning bij mensen ’in hun dode hoek’. „Mensen denken: ach, als de rente maar meer is dan 0 procent, dan is het wel goed. Het hele idee van geld wegzetten, is dat het groeit. Als je spaargeld achteruit glijdt, maak je een onverstandige keus.”

Bron: bijdrage van Martin Visser op www.dft.nl van 11 november 2017

Vorige pagina